Korunk futurisztikus kifejező építőművésze: Zaha Hadid
Előző cikkünkben az ívelt kanapékról olvashattatok, most pedig bemutatjuk azt a modern építészeti irányzatot, amelynek síron túli képviselője Zaha Hadid, aki megalkotta épületeinek íveivel azt a folyamatosságot, amivel a futurisztikus dizájn koronázatlan királynőjévé avanzsált.
Az avantgárd formaépítés kiválósága
Zaha Hadid munkásságára hatással volt a szuprematizmus, ami minden tárgyi vonatkozást elvető geometrikus absztrakció, a kubizmus művészeti mozgalomból alakult ki. Hadid munkáinak fő célja így – mely Picasso és Malevics festményeiben is ott leledzik –, hogy a klasszikus térszemlélet helyébe egy új megoldást kínáljon, hogy a hagyományos művészeti formákat felbontsa és újakat keressen.
Hadid Bagdadban született brit-iraki építész, neve szakmai közegekben a modern építészet forradalmasítójaként, az ívelt vonalak királynőjeként terjedt el. Élete során több elismeréssel is gazdagodott: 2004-ben Pritzker-díjat kapott, mellyel így az első női díjazottá vált, 2010-ben pedig a Royal Institute of British Architects (RIBA) Stirling-díjjal jutalmazta meg a római MAXXI Múzeumáért (National Museum of the XXI Century Arts).
National Museum of the XXI Century Arts
Londonban, többek között a szintén elismert Rem Koolhaas, holland építész mellett tanult, majd dolgozott, akit az 1978-ban írt Delirious New York: a retroactive manifesto for Manhattan című könyve tett ismertté, melyre azóta a kortárs építészet egy alapműveként hivatkoznak.
Művészete
1988-ban vált híressé, miután részt vett a New York-i MOMA-ban rendezett Deconstructivism in Architecture nevű kiállításon, ahová a kurátorok meghívására látogatott el.
Zaha Hadid munkái egyedülállónak számítanak, és alakulásuk szépen nyomon követhető.
Első megvalósult tervét saját építészeti irodájának vezető irodai partnerével, Patrik Schumacherrel tervezte. Kezdeti szárnybontogatásainak - ahogy a Vitra Múzeum tűzoltóállomásának - stílusa lebilincselő; a tiszta, nyers építészeti anyagokra koncentrál. Ekkor még munkái jellemzően a neo-brutalista irányzatot követik; monumentálisak. Hadid terveiben sok helyen használ szögletes vonalakat; a tömörség és a sík terek fő elemként funkcionálnak tarsolyában. Viszont a futurisztikus hatás már ekkor is megmutatkozott épületeiben, ami erőteljesen jelzi későbbi munkásságát.
Vitra Múzeum tűzoltóállomása
Későbbi stílusa meghatározó létesítményei többek között a London Aquatics Centre, a Guangzhou Operaház, a Jiangxi River Bridge és az Eli & Edythe Broad Art Museum. Ebben a korszakban találta meg valódi hangját, mely a szuprematizmus és az orosz avantgárd jegyeit hordozta. Hadid a festészetet tervezőeszközként, az absztrakciót pedig általános követendő elvként alkalmazta, a modernizmus tapasztalatait az építés új területein tárta fel. Ilyen még a Galaxy SOHO, az Ordrupgaard Museum Extension, a Zaragoza Bridge Pavilion és a Glasgow Riverside Museum of Transport is. De nem illik kihagyni a felsorolásból a Heydar Aliyev Centre-t vagy a Capital Hill Residencet sem.Ekkor már drasztikus, egyenes vonalai helyét átveszik az ívelt, tökéletesen egymásba futó ívek, stílusát dinamizmus és gördülékenység jellemzi.
Többszintes épületei afféle "túlvilági travertinként" * emelkednek a magasba, mindegyiket a parametricizmus ihlette és a futurisztikus dizájn jellemzi.
Érdekesség, hogy Hadid 2007-ben a budapesti Szervita térre is tervezett egy irodaházat, mely végül pénzhiány miatt nem készülhetett el.
Szervita téri terv
Hadid élete során is elismert építőművész volt, számtalan egyéb projektben vett részt: tervezett táskát a Louis Vuittonnak, bútorokat, úgymint a Mesa Table névre keresztelt kávézóasztal, de épületeivel világszerte találkozhatunk. Például Madridban, ahova a Hotel Puerta America hotelt tervezte, de láthatjuk megvalósult tervét Londonban, ahol a Serpentine Pavilion éttermében ehetünk, vagy Katarban, ahova az AI Janoub Stadion épült, mely a 2022-es labdarúgó-világbajnokság egy helyszíneként szolgált.
Ez az ívelt stílus, a futurisztikus dizájn, mint láthatjuk, nem csak építészeti tervekben vagy a képzőművészetben, hanem belső terekben, bútorokban is kiválóan megmutatkozik. Cikkünk elején is említett előző, az ívelt kanapékról szóló részben a folyamatosság, a gördülékenység és a modern szemlélet enteriőrként való ábrázolását részletezzük. Érdemes elolvasni!
*Patrik Schumacher által használt fogalom
Képek forrása:
zaha-hadid.com
Inspirálódj!
-
ElolvasomAz irodák régóta már nem csupán a munkahelyek jelképei, hanem egyre inkább olyan terek, ahol az alkotás és az innováció találkozik. Bemutatunk három világhírű céget, amelyek különlegesebbnél különlegesebb megoldásokkal próbálják meg ösztönözni alkalmazottaikat a hatékony munkára.
-
TOP5 DIY ötlet doTERRA olajakkal
ElolvasomKözeleg az Anyák napja, de nincs ötleted? Ajándékozz egészséget, válaszd a fenntarthatóságot! Íme TOP5 kreatív DIY recept doTERRA olajokkal! Olvasd el a cikket a kozmetikai termékek és gyertyák oázisáért.
-
A kültéri elegancia felfedezése: Rattan vs. fonott bútorok
ElolvasomHa kerti bútorokról van szó, két anyag tűnik ki időtlenségével és tartósságával: a rattan és a fonott. Ezek alaposabb megismerése segíthet a jó döntés meghozatalában. Tarts velünk, cikkünk segít a számodra legmegfelelőbb típus kiválasztásában!
Szólj hozzá!